Näringslivets Transportråd

transportpng

Jenny Larsson ny ordförande

Jenny Larsson ny ordförande för Näringslivets Transportråd

Jenny Larsson, vd för ABB Power Grids Sweden AB, valdes till ny ordförande för Näringslivets Transportråd, när föreningen höll sin årsstämma på torsdagen. Jenny Larsson efterträder Per Bondemark som varit föreningens ordförande sedan 2012 men som nu har tillträtt som vd för Maserfrakt och därför avsagt sig uppdraget. Under årsstämman valdes även Emilia Käck från Teknikföretagen in som ledamot i styrelsen.

Ordförande företräder, tillsammans med kanslichefen, NTR i omvärldskontakter med exempelvis Regeringskansliet, riksdagen och transportmyndigheterna samt kommunicerar föreningens ställningstaganden och budskap.

Jenny Larsson är sedan årsskiftet 2020 vd för ABB Power Grids Sweden AB och har över 20 års erfarenhet inom energibranschen.

– Jag ser verkligen fram emot att tillsammans med medlemmarna och övriga styrelsen i NTR driva och utveckla frågor som är viktiga för transportköparna och stärker svensk konkurrenskraft, säger Jenny Larsson.

I den nya styrelsen ingår företrädare för industri- och handelsföretag och de tre branschorganisationerna Skogsindustrierna, Teknikföretagen och Svensk Handel, vilka ursprungligen bildade Näringslivets Transportråd.

Mer information kan fås av kanslichef Jenni Ranhagen jenni.ranhagen@transportrad.se